2005-11-04

Detaljerna som gör skillnad

Ibland gör små detaljer stor skillnad. Det vet alla. När man står där med en halvt monterad Ikea-soffa och upptäcker att man fått nästan rätt skruv fast inte helt rätt skruv, då gör den lilla skillnaden stor skillnad. Att upptäcka mitt i middagen att receptet förmodligen föreskrev en halv tesked och inte en halv matsked extrastarkt chilipulver, kan vara ett annat exempel på detaljer som gör skillnad.
Sen kan man också tolka ordet "detalj" fritt. Detaljer som att göra skillnad på "min fru" och "din fru" och sånt.

Den detalj jag tänkte på när jag började skriva det här var skillnaden mellan "min fru" och "min partner". En hårfin skillnad kan man kanske tycka. Hon är ju min fru i alla praktiska avseenden och i de flesta juridiska. Ändå är det med mycket stor tillfredställelse jag konstaterar att regeringspartiets kongress uttalade sitt stöd för att det registrerade partnerskapet kommer att skrotas till förmån för könsneutralt äktenskap. Den stora juridiska skillnaden för min del blir att den som ingått äktenskap i Sverige även ska betraktas som gift i andra länder. Det spelar roll när man som jag lever med en ytis. Ja, egentligen spelar det inte så stor roll om man inte bor utomlands och man vill skiljas eller någon av oss dör men man vet ju inte, det skulle kunna hända.
Erm.. Döden är kanske inte så mycket en "om"-fråga som en "när"-fråga men ni förstår vad jag menar.

Hur som helst, det jag ville komma fram till är att skillnaden mellan att vara partnerskapad och att vara gift inte är jättestor ur praktisk juridisk synvinkel. Skillnaden ligger framför allt i att ges ett erkännande och tillmätas samma värde. Juridiskt och på andra sätt.
Någon kanske menar att det här är väl ändå ett trivialt jävla i-landsproblem. Om homona ska få kalla sig gifta eller partnerskapade.
Kanske är det rätt trivialt vad man kan kalla sig men de principer och värderingar som verkar för att jag ska få gifta mig är principerna om alla människors lika värde. Principen att alla ska vara lika inför lagen. Det handlar om värderingar som går ut på att man ska låta människan växa och utvecklas på sina villkor. Så egentligen är ställningstagandet för en könsneutral äktenskapslagstiftning bara en effekt av att tron på människors lika värde får ha en verkan.

Alla människor är lika mycket värda. Alla människor är lika värdefulla.

Och så kära ni, borde alla sagor sluta.

2 kommentarer:

Anonym sa...

Du, vi får festa rejält nör vi uppgraderar oss!
Förresten, här är länken jag pratade om.
http://www.albinoblacksheep.com/flash/sawyer.php

Anonym sa...

And also:
http://www.albinoblacksheep.com/flash/lost