2005-10-28

Tur att man inte är en död anka

Läste helt nyligen om en stackars gräsand som dött i en park. Den avlidne låg helt nära en gångväg och kunde lätt ses av förbipasserande. Åsynen av den döde skapade genast ångest och skräck. FÅGELINFLUENSAN!
Vart man än vänder sig så står det om fågelinfluensan. Ena studnen är den i Bulgarien och Turkiet och i nästa närmar den sig Öland med vindens hastighet. Arbetsplatsen kritiseras i tidningen för att man bara har Tamiflu till tjuo personer. Vad ska länetes övriga invånare göra? Inte klappa fåglar kanske.
Personligen orkar jag inte oroa mig. Det finns för många "om" och "ifall att" som måste uppfyllas innan jag ska stressa upp mig. Visar det sig att viruset kommer hit och muterar och sprider sig som en löpeld lovar jag att stämma in i paniken.

Ps. Vad som egentligen tog livet av vår vän anden, förblir okänt. Kanske hade han tagit livet av sig för att slippa leva med misstankarna om att han spred en dödlig smitta.

1 kommentar:

Anonym sa...

Det finns MÅNGA anledningar att vara glad att man inte är en död anka. Tycker själv att det här är oxo en bra anledning:
http://education.guardian.co.uk/higher/research/story/0,9865,1432991,00.html