2005-11-26

Än slank hon hit....

Att resea är att vidga sina vyer. Jag brukar påstå att det inte finns någon ersättning för en förstahandsupplevelse. Att ha varit där. Att ha känt dofterna, hört ljuden, smakat maten och känt atmosfären. Under en period i livet reste jag väldigt mycket. Nya och gammla platser strömmade förbi och smalt samman. Till slut blev jag resmätt. Jag ville vara hemma.Nu har suget återigen infunnit sig. Det finns så otroligt mycket att se och uppleva. Här är min topp-5 lista på länder jag skulle vilja besöka.

  1. Nya Zeeland. Dit har jag velat åka sedan jag var liten och såg ett tvprogram som utspelade sig där. Sagan om ringen filmerna gör inte suget mindre.
  2. Korea. Födelselandet. Har så länge tänkt att jag vill åka dit men det har bara inte blivit av. Förr eller senare kommer jag dit.
  3. Kina. Den Förbjudna Staden, kejsarens armé, bergsbuddhorna, maten, konsten, muren. Ett måste.
  4. Thailand. Har hört så mycket om det att nu vill jag se det själv.
  5. Australien. Har hört mycket om det också. Det verkar vackert och fullt av saker att göra och titta på. Dessutom är det därifrån korallfingergrodorna (litoria cerulea) kommer ifrån.

Sen finns det gammla favoriter som man återvänder till ibland. London är en favorit, Berlin en annan. Spanien har seglat upp som en ny favorit och jag vill absolut tillbaka till Tokyo någon gång. Det är också alltid trevligt att komma till Dublin som blivit som en tredje hemstad.

På nätet finns det en rolig liten site där man kan fylla i vilka länder man varit i. Så här ser min bild ut per november 2005:





create your own visited countries map
or vertaling Duits Nederlands

Inga kommentarer: