2010-08-01

Palatssöndag

Idag har vi fortsatt vårt turistande. Först åkte vi till Insadong som är ett område med många mindre museer, gallerier och affärer med konst och keramik. Till min stora lycka fann jag en underbar liten keramikgroda glaserad i traditionell celadongrön färg. Dock tror jag inte att grodan är från Choson-dynastin... Lyckades också tillfälligt bli gatumusikant. Jag hittade en farbror som sålde koreanska tvärflöjter i ett stånd på huvudgatan. Kunde inte motstå frestelsen att prova en och till slut stod farbrorn och jag och spelade tillsammans. Fick såklart köpa en flöjt och lovade farbrorn att maila kort på honom och mig tillsammans, när jag kom hem till Sverige.

Sedan vandrade vi vidare till det kungliga palatset Gyeongbokgung. Palatset var mycket imponerande och man kunde tänka sig hur det måste ha sett ut när det var fullt av sidenklädda hovtjänstemän en gång i tiden. Bredvid ligger ett mäktigt tempel och en vacker park. När vi traskat omkring i fem timmar i värmen bar det av till hotellet för lite uppfräschning före middagen.

Med förnyade krafter gav vi oss iväg ut i Meyong-dong som nu blivit "våra" kvarter. Folkmyllret, högljudd popmusik från affärerna och dofterna från alla restauranger ger ett häftigt intryck. Måste återigen nämna hur behagligt det är att kunna försvinna in i folkmängden. Så länge jag håller snattran är jag bara en i mängden, another face in the crowd. Här är det Dee som får blickar och kommentarer för att hon är utlänning. Ingenting elakt, mest nyfiket.


Imorgon lämnar vi Myeong-dong och flyttar i lyxiga Lotte Hotel Seoul.

Här kommer dagens bilder:

Här har vi bott sedan vi kom. Uppe på elfte våningen.



Den här snubben sitter på ett räcke utanför det kungliga palatset.



Här satt kungen och regerade.



1592 försökte den japanska admiralen Hideyoshi invadera Korea. General Yi slog tillbaka attacken med hjälp av sina geniala sköldpaddsbåtar. Med tak på båten kom de japanska pilarna inte åt de koreanska soldaterna.



Utanför palatset finns en park. Där står den här allvarlige herren.

Inga kommentarer: