2010-08-10

Sista kvällen i Korea

Så kommer resan till en ände. Sista kvällen i Korea. Under dagen har vi varit ute och vandrat i Meyong-dong igen. Svårt att få nog. Lite sista-minuten-shopping och fikande. Kvällen spenderade vi med nyfunna vänner för att fira en födelsedag. God mat och vacker tårta.

Vi har träffat massor av intressanta, generösa och härliga människor. Vi har fått ta del av livsöden som är fascinerande och fyllda av både glädje och sorg. Vi har sett och upplevt fantastiska platser och saker. Självklart har vi ätit mycket god mat och haft vansinnigt roligt! En av de absoluta höjdpunkterna var att sitta på ett litet litet sjavigt hak tillsammans med koreaner och amerikaner och dricka soju och äta soldatsoppa, mitt i natten. En annan härligt känsla har varit att kunna göra sig hyggligt förstådd på stapplande koreanska. Ett språk jag egentligen inte haft möjlighet att använda tidigare.

Det är med stor glädje och stolthet jag har spenderat dessa veckor i mitt födelseland. Mitt fädernesland. Jag är är glad och stolt över att vara korean. Jag är också glad och stolt över att vara svensk. Och det går att vara både och.

Inga kommentarer: