2006-10-24

Lite steklik


Jag vet att jag har klagat här på den männskliga konstruktionen förrut. Jag måste dock tillstå att densamma samtidigt fascinerar mig.

Jag har ofta förundrats av hur vi kan nära organismen genom att trycka in växter och djur i ett hål i huvudet. Det är ganska fantastiskt.

Anledningen till att jag funderar över organismen igen är att jag är sjuk. Ingenting dödligt eller så. Jag tror bestämt att åkomman brukar betecknas som "förkyldning".
Ont i halsen, hosta, täppt näsa och feber. Nu råkar jag vara en person som påverkas mycket av feber. Redan efter ett par tiondels grader känner jag mig hängig och allmänt sjuk.
Det är fantastiskt att vi är så känsliga för inre temperaturförändringar. Det gör att man häpnar över organismens förmåga att kompensera yttre temperaturförändringar. Vi kan faktiskt vara ute ganska länge i både värme och kyla utan att ta skada. Betänk då att vi dör om den inre kroppstemperaturen går över 42 grader. Fem ynka grader över normaltemperatur.

Det får mig osökt att tänka på en stek i ugnen. De där få graderna som gör skillnaden mellan en saftig rosa stek och en torr brun genomstekt bit kött. Fysik, kemi, biologi och kokkonst på en och samma gång!

Dags för mer halstabletter och te! *host*

Inga kommentarer: