2006-08-16

Visst är det fint med Lucia...


Nu så här i valtider samtalas det om allt möjligt politiskt. Pensioner och fastighetsskatt är naturligtvis heta ämnen. Lika så integrationsfrågor och invandrarfrågor.
Inte sällan har folk riktigt tunna och dåliga förklaringar till varför de inte vill ha invandrare i Sverige. Jag kan misstänka att det i grund och botten ofta finns en rädsla för att man själv ska få det sämre. Jag tror att det är vanligare än en bara en rädsla för det främmande. Om folk var säkra på att alltid skulle ha det välställt och välordnat tror jag att de flesta skulle strunta helt i om andra var kineser, turkar, tyskar eller svenskar.
Förmodligen är några också rädda för att de skulle behöva ändra sig på något sätt. Vanor, traditioner eller sätt.

En kvinna jag pratade med idag slog dock huvudet på spiken när hon berättade om sin släkting som bor i USA. Släktingen bor i ett område dit många svenskar utvandrade och än idag finns det folk där som pratar svenska.
Man ägnar sig åt svenska traditioner som att fira midsommar och Lucia och någon gång om året har man fest med smörgåsbord. När detta berättas här hemma i Svergie tycker de flesta att det låter väldigt trevlig och roligt att man håller i traditionerna.
"Jamen", sa kvinnan jag pratade med "Varför ska vi då inte låta invandrare i Sverige göra precis samma sak? Varför tycker man att det är hemskt och hotande när andra gör precis det vi tycker är så trevligt?"

En god fråga. Grunna på den.

Inga kommentarer: