2007-01-17

Snart ingen enhetstaxa



Visserligen är jag nyligen återinflyttad till Stockholm men jag har noterat att SLs mycket populära enhetstaxa ska tas bort. Jag minns när jag läste om att den skulle införas, under den förra majoritetens styre. Jag kommer ihåg att jag verkligen blev glad och tänkte at 'Det här är en jättebra grej! Vilket lyft! Och det gynnar framför allt de som har det lite sämre ställt och miljön."
Sen minns jag när jag satt och läste moderata förslag inför valrörelsen. Man ville sänka väldigt många skatter men en skatt man ville höja var den på kollektivtrafik. Personligen tycker jag det smakar ganska illa när man vill finansiera sänkningar av förmögenhetsskatten genom att göra det dyrare för vanligt folk att åka till och från jobbet.
Ja ja, nu gjorde de det rejält mycket dyrare att åka kollektivt i Stockholm ialla fall. Från 40kr för tur/retur till jobbet mot 160kr för samma resa efter den 29:e januari. En skillnad på 120 kronor på en resa in till stan fram och tillbaka. En skillnad på 240 kronor för ett hushåll på två personer. Det är smällmycket biligare att ta bilen. Om man nu har bil.
Man kan med tunnelbana åka mellan Norsborg och stan fram och tillbaka åtta gånger eller för samma pris åka med flyg mellan Stockholm och Malaga fram och tillbaka en gång. Jag vet ju vilket jag tycker låter roligast!

Jo. Visst. Man kan köpa månadskort för 620 kronor och åka hur mycket man vill. Det är bra men det hade varit betydligt mycket bättre om folk hade möjlighet att göra det eller åka för enhetstaxan 20 kronor.
En parantes, mina tidigaste minnen av SLs månadskort var att det kallades för femti-kortet för det kostade femtio kronor att köpa. Sen blev femti-kortet sjutti-kort.
Nu är det ingen som talar om sexhundratjugo-kortet.

1 kommentar:

Anonym sa...

minns lång tillbaka i tiden då folkpartiet hade makten i staden. Då tyckte man att man ville införa ett mer rättvist system för betalning av kollektivtrafiken. Man införde Zoner. Den som hade längst till jobbet fick betala mest och de som bodde i innerstaden fick betala minst. Därmed hade man uppnått rättvisa men också förlorat makten i nästa val.