2006-01-30

Den onämnbara grönsaksjuicen



En dag var jag ute och spankulerade på Coop. Vissa kan shoppa förevigt på H&M. Jag är mer av en Coop shoppare. Alla goda ostar, roliga nya såser, trevliga små konserver, muffinsformar etc etc.
Juice tillhör inte mina favoritvaror inne på Coop. Efter år av magkatarr på 80- och 90-talet skyggar jag lite för syrastinna juiceprodukter i hyllorna. Dessutom har jag hört att juicen inte alls är så nyttig som man kan ledas till att tro. Massor av tillsatt socker!
Hur som helst. Då såg jag den lille kamraten på bilden.
Eftersom vi i vårt hushåll talar både engelska och svenska hemma reagerade jag först inte nämnvärt. Fit.(övers: i form) Nån ny hälsoprodukt. Grönsaker. Jaha.
.....
Men vänta nu ett ögonblick! Hur lät det här då? Finns det någon som skulle vilja fråga efter den här produkten?
Nej usch. Ni kan ju tänka er hur det skulle låta.
Nä, då väljer man nog hellre att gå hem med en flaska morotsjuice istället.

Efter diverse fnitter och raljerande bestämde vi oss för att nu var vi tvugna att prova den lilla juicen. En förpackning inhandlades.
Grönsaksjuice. Så nyttigt och bra! Inget tillsatt socker.
Vi hällde upp varsitt glas röd trögflytande juice. Skål!
Det finns bara ett sätt att beskriva den här juicen. Som tunn pastasås! Det smakade precis som sån där tomatsås man kan köpa på burk till pastan.

Så nu vet vi. Vi behöver inte genera oss genom att fråga efter den onämnbara juicen. Det är inte värt besväret.

Inga kommentarer: