2010-07-29

Här någon stans...

Pigga och nytra vaknade vi imorse. Klockan 02:00! Urk. Fram med ljudboken och varsitt glas vatten. Lyssna lyssna. Lyckades så småningom somna om. Det här med tidsomställningen kommer nog att ta ett dygn till att få ordning på.

Jag har inte särskilt bra lokalsinne. Det är faktiskt riktigt uselt om jag ska vara ärlig. Inte heller kan jag läsa kartor. Just nu befinner jag mig i en enorm stad jag inte hittar i alls. Med adresslapp i handen satte jag mig i en taxi och pekade på lappen och mumlade någontin som jag hoppas betyder: "Jag vill åka hit." Och så bar det iväg genom staden. När taxichauffören stannar efter en halvtimme och säger något i stil med "Det är här någonstans", är det inte lycka jag känner. Adresser här ser inte ut som adresser i Sverige.. 서울 특별시 종로구 청운동 114-1, 경기상고 총동 문회 빌덩 지층 stod det på lappen. Japp!

Vi klev av och gick omrking som levande frågetecken. Lyckligtvis sågs vi av en vänlig man som kom fram och frågade om han kunde hjälpa oss. Vi pekades åt rätt håll och lyckades hitta källarkontoret vi letade efter. Äventyr äventyr!

Sitter på internetcafe som inte låter en använda usb-uttagen så det blir inge bilder i det här inlägget, tyvärr. Ska försöka igen lite senare och lägga upp bilder på lite smått och gott vi sett och gjort idag. Hotellet har en mynt-dator som jag hoppas låter en plugga in usb.

Annyonghikyeseyo!

Del II
Har nu fatt tag i en dator med usb men verkar dessvarre ha tappat de tre sista bokstaverna i det svenska alfabetet. Har kommer nagra bilder fran dagen.


Dagens skylt. I vanliga fall brukar "athelete's foot" betyda fotsvamp. Har tycker man det ar ett passande namn for sportskorbutiker.


Myung-dongs gator lyses upp av alla skyltar. Massor av affarer, restauranger, barer och kareokirum.


Vi at stekt kott med ris och chilikryddad bonpasta. Gott men starkt.


Sa har ser jag ut i traditionell koreansk folkdrakt, hanbok.


I Korea foredrar man verkligt farsk fisk. Har star Dee utanfor en restaurangs fiskforad.

3 kommentarer:

Anonym sa...

vad fina bilder - jättekul att följa er och det är ju helt fantastiskt att ni är där...svårt att förstå! Kram Eva

Anonym sa...

va snygg du är i folkdräkt ssyster!

Anonym sa...

Hej Suzanne och Dee!!Vad Suz. blev fin i folkdräkt! Roligt att du har själv komponerat din egen dräkt!Vi njuter av att följa er på er resa. Vi åker till Finnhamn imorgon bitti (lördag morgon).Spännande att komma hem och läsa mail och blogg!1
varma kramar MOR och H-Ea

H-E instämmer känns helt fantastikt att ha kontakt på så långt avstånd. I morgon skärgårdsliv med familjen Brattström

Lev väl!