2010-07-28

Första dagen i Seoul



Sa är jag här! Resan som egentligen oavsiktligt skjutits pa i sadär en trettio ar har blivit av. Sa vitt jag vet hittades jag inte sa langt härifran, en dag för fyrtioett ar sedan.
Det är en myllrande stad med mycket folk, dofter och ljud. Det är varmt. Nästan 30 grader och väldigt fuktigt. För andra gangen i livet smälter jag in i folkvimlet. Förra gangen var i Tokyo för nästan tjugo ar sedan. Det känns lite konstigt men väldigt behagligt att bara kunna försvinna i mängden. Den gangen i Tokyo var det en nästan chockerande känsla men inte nu. Kanske för att jag är äldre och dessutom kan jag betydligt mer koreanska än japanska. Det känns inte lika främande.

Är lite vimmelkantig av jetlag. Klockan närmar sig 18 här men enligt kroppsklockan är det morgon. Vill tillägga att natten kroppen hade tänkt sig fa mellan 27 och 28 juli, blev inställd pa grund av tidsomställningen.

Vi har redan varit och rotat i teknikaffärer, gatt förbi massor av norebang, kareokirum och ska snart ut och välja middagsrestaurang. Tva av vara fördomar om östasien har besannats under dag ett. Man känner sig mattligt begavad när man inte riktigt förstar sig pa toaletten. Är lite rädd för knapparna. Diskning och föning är inte det jag helst vill uppleva i samband med toalettbesök.


Den andra östasiatiska problemet är svarigheten att skilja "r" och "l".


Det var nog allt för detta inlägget. Aterkommer snart.

3 kommentarer:

Anonym sa...

Hej Vilken jättestad det verkar vara. Viär inte säkra på att vårt svar går fram

Mor och Hans-Erik

Anonym sa...

Nu tror jag det funkade men hur funkade toaletten

Hans-Erik och Mor

Anonym sa...

hej suz och de! Vilket stort land o vilka krångliga toaletter...ser fram emot fler inlägg från dig! Ta mkt kort! Kram Eva