2008-11-20

Naturen var är du?


Igår var jag ute på halvseriös jakt efter en halsduk. Jag gick till Åhlens för att kika och hittade ganska många snygga halsdukar av olika modeller. MEN... Allting var gjort av syntetmaterial. Viscose, polyester, akryl.... Det enda jag hittade som var gjort av ett natruligt material var en halsduk i 100% lin. Hmm... Styvt stickigt lin närmast halsen var inte heller riktigt vad jag hade tänkt mig. Det fanns inte ens en vanlig yllehalsduk!

Jag vill ha bomull, ylle eller möjligen siden i min halsduk! Jag trodde inte att det var en ovanlig önskan. Anledningen till mina materialpreferenser är framför allt för att naturmaterial andas på ett naturligt sätt. De blir också mindre elektrostatiska. Ett annat starkt skäl är helt psykologiskt. Det känns helt enkelt bättre med naturmaterial. Och nu när jag jobbar med brandsäkerhet har jag också hört skräckhistorior om hur syntetmaterial smälter in i huden medan naturmaterial "bara" brinner upp. Men jag hade i och för sig tänkt att i det längsta undvika att ha brinnande kläder på mig i alla fall.

Jag känner hur jag halkar nerför en rutschande kana mot muttrande-kärring-land.

2 kommentarer:

Anonym sa...

Där har du varit lääääääänge min älskling!

Anonym sa...

Man skulle nästan kunna kalla det för snudd på ett i-landsproblem oxå.. ;)
Men vad vet jag, jag blir mobbad som gärna går tre trappor upp för att hämta kaffe med riktig mjölk istället för att ta en kopp med syntetisk mjölk/tvättmedel i maskinen på bv. Jag går gärna! Naturen e bäst liksom.