2008-04-16

Ett par grader hit och dit


Jag är sjuk. :(
Inget allvarligt hoppas jag men lite feber, huvudvärk och allmän hängighet. När man är sjuk har man tid att ligga och fundera. Osökt kommer jag att tänka på det här med temperaturer. Att vi är så känsliga. Vid fyrtiotvå grader är det klippt. Skito-finito-död! Det är bara fem grader varmare än normal kropptemperatur för de flesta. Själv har jag lite större marginal eftersom min normala kroppstemperatur ligger runt 36,5 grader. Och hur kommer det sig? Varför är jag kallblodigare än andra? (Det finns teorier i den närmsta kretsen att jag sakta men säkert håller på att förgrodligas men det kanske är en aning långsökt.)
Är det inte ganska fantastiskt? Fem grader. Väderomslag kan ju göra att temperaturen utomhus faller mer än tio grader på en dag. Eller ta en stek i ugnen. Ena minuten är steken en aning för blodig och behöver lite till tid på sig och så voilà(!), steken är helbrun, lätt torr och dötrist. Det hela tog bara ett par minuter men skillnaden är nog runt tio grader där också. Skillnaden mellan en rosa saftig köttbit och skosulans kulinariska kusin.
Fascinerande.

2 kommentarer:

Anonym sa...

Krya på dig!

Anonym sa...

ÄR du inte frisk nu?