2006-11-10

När verkligheten skrämmer...


Under många många år har fyrverkerier fascinerat folk över hela världen. Jag har själv trängts med tiotusentals andra stockholmare under Vattenfestivalen för att få se tävlingsbidragen i VM i fyrverkeri.
Folk stirrar upp mot skyn och kan inte låta bli att le och ibland utbrista i förundrade "oooh" och "aaaah".
(Vill gärna påpeka att fyrverkerier är ännu en fin östasiatisk uppfinning.)

Hur som helst. Nästan allt går att missbruka.
Så även fyrverkeripjäser.
Som bekant kan man på många håll vandra in i en affär och enkelt köpa sina egna fyrverkeripjäser för hemmabruk. I Sverige är de enda kraven för köp att man har tillräckligt mycket pengar och har fyllt femton år.

Igår beslutade sig en 22-årig soldat i England för att fyra av en fyrverkeriraket.
Runt nyår brukar man höra talas om olyckor med folk som försökt hålla raketerna i sina händer. Det avskräckte inte soldaten som för visso inte använde sina händer som avfyrningsramp. Nejdå.
Istället fick han den briljanta ingivelsen att dra ner byxorna, ställa sig på alla fyra och sticka raketen i stjärten.
Hans nästan lika begåvade vänner tände sedan raketen och backade till behörigt avstånd.
Raketen for aldrig iväg.
Soldaten ligger nu på sjukhus med svåra inre brännskador.

Jag vet att man inte ska skratta när folk gör sig illa men får man gråta? Snälla?


Ps. Talarstolen håller ihop och har nu fått första lagret lack.

2 kommentarer:

Anonym sa...

Har mött den skrämmande verkligheten som ung firare av nyårsafton. En raket hade fått sin stubin fökortad varför tändningen av raketen måste ske med stor hastighet, Jag tände raketen snabbt och stoppade den i fickan varpå jag med stor kraft slängde tändsticksasken. Jag hamnade gudseklov inte på sjukhus men en ny viterjacka fick införskaffas.

Fortsätter nu mitt gråtande över den stackars engelska soldaten.

Anonym sa...

Förstår att du vill vara anonym! Varför dock stoppade du den i fickan?