2006-07-21

You say you want a revolution...


Jag nördar mig rätt mycket och kollar forum och communities på nätet om allt möjligt. Självklart är jag med i diverse grodnätverk där vi bland annat utbyter skötseltips och åsikter om grodor. Vi laddar upp bilder på våra grodor och beundrar varandras små sötnosar.
Ett annat forum jag är med i handlar mer om nuläget för världen. Ett inte så litet eller begränsat ämne.
Nu senast har vi diskuterat miljöfrågor och vad vi kan göra som enskilda personer.
Jag är en medelgod miljöperson tror jag. Jag återvinner papper, väljer gärna krav och svanmärkta varor i affären, är en ganska lat sopsorterare (allt är faktiskt brännbart, det handlar bara om temperatur) osv. Det kommer jag att fortsätta med och ska också försöka bli ännu bättre.
Det som dock ligger mig närmast om hjärtat, som ni säkert förstått, är kampen mot fattigdomen. Miljöfrågan är som bekant ingenting vi kan lösa själva i Sverige utan det krävs en global insats. Missförstå mig inte nu, det är självklart meningsfullt att göra alla de här små sakerna vi gör men många stora miljöförstörande handlingar begås i fattiga länder. Pengarbrist och okunskap skadar miljön på ett förödande sätt. Vad fattigdom framför allt gör är att begränsa valmöjligheter. Har man inte möjlighet att välja ett miljövänligt alternativ, ja då är saken ju rätt klar.
Här vill jag också gärna slå ett slag för Rättvisemärkt. Genom att köpa Rättvisemärkt (Fairtrade) gynnar vi inte bara miljön utan också människor. För oss handlar det om att vi får bättre produkter och för producenterna handler det om att kunna försörja sig själv och sin familj, att slippa sälja sin kropp eller arbeta under livsfarliga förhållanden.
Med det i åtanke känns det inte så jobbigt att lägga ett par kronor extra när man handlar.

Inga kommentarer: