2006-06-18

Världens dyraste fisk



Heh. För ett par år sedan fick hustrun och jag för oss att vi skulle ut och fiska. Sagt och gjort, vi åkte med på "gäddsafari" och drog upp varsin pytteliten abborre. Efter det fick vi blodad tand (plural=blodiga tänder?) och travade glatt iväg till en fiskeaffär. Ibland känner jag verkligen på mig hur jag i expediters ögon förvandlas till en gul plånbok med ben.
Ni vet hela köret med "Nja, den där är mest en kul grej. Den här däremot...." och så har man köpt ett dyrt fiberspö.... "Vad hade du tänkt dig för drag? Den här wobblern är väldigt populär..." och så har man köpt tre wobblers, tre spinnare, ett vassdrag och ett par små blänkande abborrdrag.
"...det är ju förargerligt om man tappar den precis när man ska dra upp den..." och vips är man lycklig ägare till en håv.
Nu tänker jag inte förödmjuka mig själv genom att fortsätta beskriva just den här shoppingepisoden men låt mig säga att jag är en relativt välutrustad fritidsfiskare.

Hustrun och jag har sedan dess kastat och kastat och kastat och metat och kastat. Vi har kastat från bryggor, båtar, klippor och stränder men nej. Intet. Nada. Rien.
Tills i förrgår. Då drop hustrun upp en stor fin abborre.
Ikväll drog hon upp en till stor fin abborre och en mindre gädda!
Vi avnjöt egenhändigt fångad fisk med hemmagjord potatissallad med ett glas bättre vin. Mums!!!

Förbannelsen är bruten. Fiskelyckan har funnit oss!
Och det var ju tur att fisken var god. Om man tänker på utgifterna i förhållande till resultatet måste vi ha ätit några av historiens dyrare fiskar till middag.

3 kommentarer:

Anonym sa...

Hejjjjjjjjj firre firre, kom till mamma!

Anonym sa...

fire fire kom till pappsen så ja kan äta dej din lilla kåta fisk!!!

Anonym sa...

Men antagligen får man ett roligare liv ,så livskvalitet kan ju få kosta lite.Kåt fisk el fiske kåt e ju trevligt vilket som.