2006-04-09

Du Jena....

Ibland är världen bra konstig!

När jag var liten gick det ett program på tv som hette Sveriges Magasin. Höjdpunkten i programmet var när två handdockor uppenbarade sig. Den ena var en grön krokodil iklädd kavaj, hatt och glasögon. Den andra var någon slags apliknande figur som hette Drutten. Krokodilen hette Jena.
Vaje episod började med att Drutten ställde en fråga till krokodilen. Frågan började alltid med "Du Jena...."
Varpå krokodilen svarade med barsk röst "Ja, Drutten."

Hur som helst. Härom kvällen var jag ute och strosade i en park i Doneck, Ukraina. Parken var full av metall- och träskulpturer.
Plötsligt, kära ni, stod jag framför Drutten och Jena!!!
Min resekamrat Magnus och jag är helt överens. Det finns statyer av Drutten och Jena i Ukraina!
Helt surrealistiskt!

2 kommentarer:

henkejävel sa...

Vad är det Du säger!?!?!? Hade Du inte haft bildbevis hade jag aldrig trott på en sån historia.. ;) Det var faktiskt roligt att höra, det var väl alla sen60-talisters stora stund på dagen att titta på dessa handhållna figurer. Undrar om det var just en 60-talist som gjort dem eller om de fortfarande lever i Ukraina? Isåfall är det väldigt roligt att de inte har blivit utkonkurerade av Teletubbies och Pokemon.

Anonym sa...

På mitt förra jobb kallade de mig för Drutten för att de inte kunde uttala mitt namn!