2006-04-02

caught a plane to the Ukraine




Om det händelsevis skulle vara någon som undrar vart jag tagit vägen så denna vecka så är svaret, till Ukraina.
Ett udda resmål kan tyckas med det ska bli rätt spännande. Har aldrig varit där. Har över huvud taget inte rest mycket i östeuropa. Ryssland, Unger, Rumänien, Tjeckien och Slovakien tror jag är de länder jag besökt. Har inte ens åkt med fyllfärjan till Polen! Stockholmarna åker till Finland på konferensresor (läs:fylle/raggresa). Karlskroniterna styr kosan mot Polen istället.
Jag har alltid varit mer intresserad av mer avlägsna platser. Jag vet inte varför. Kanske för jag härstammar från en avlägsen plats. Kanske för att jag är en ytligt jävel som tycker maten och arkitekturen är trist i östeuropa.
Däremot kan man inte låta bli att förundras över den utveckling som skett i östeuropa under de senaste två decennierna.
Jag hoppas att det ska behöva dröja så länge till förrän vi slutar tänka så kategoriskt i öst och väst. Geografiskt korrekt förvisso men i övrigt rätt sunkigt och omodernt. Det går långsamt men det kan vara dags för oss här i Sverige att mentalt korrigera bilden av Europa.

Inga kommentarer: