2008-12-21

Jag berättar det sen


Så sitter man här. Dan före dan före dan före dan före dopparedan. Är man klar med julklapparna? Nja.. I stort sett. Ska bara...

Så här är det varje år för mig. Jag tänker straxt efter sommarsemestern att i år ska jag vara ute i god tid och ha allt klart lagom till första advent. Ja-a da så det så!
Igår, den sista lördagen före jul, var jag ute och handlade de flesta av julklapparna. Ni vet det där uttrycket "alla var där". Så var det i shoppingcentrumet jag bevistade. Man behövde inte känna sig ensam precis. De underliga är att vi har allihop vetat om att det blir julafton den 24 december, ända sedan... ja jättelänge! Vi visste för flera år sedan att julen 2008 kommer att infalla den 24 december! Det vore ju en sak om det hade stått i tidningen för en vecka sedan att "Regering kommer med anledning av finanskrisen vidtaga omedelbara åtgärder och för att stimulera handeln och utlyser man jul den 24 december i år." Det hade kunnat förklara horderna av folk som med desperat uppsyn viftar med pengar i långa köer i alla affärer.

För flera år sedan frågade jag hustrun vad det engelska ordet "procrastination" betyder. Jag fick svaret:
- Jag berättar det senare.
"Procrastination" betyder att skjuta upp.


Ps.
Till allas vårt försvar vill jag göra reflektionen att det delvis kan bero på vädret. Det är ju inget vidare vinterväder ute direkt. Det är suspekt likt vilken höst som helst. Kanske är det därför vi inte kommit i julstämning tidigare.

1 kommentar:

Anonym sa...

Hallå där!

Undanflyckten med det höstliga vädret håller inte. Vi hade i november 2008 några riktigt vintriga dagar med nära nog snökaos. Åtminstone jag kom i en våldsam julstämmning. Visserligen blev det inga julklappsinköp förrän den 23 december men så skall det vara. Julträngsel och julstämmning hör ihop