2006-03-14

Vad ska man tro om andras tro?



(Här ovan kunde jag ha valt att lägga in en bild av profeten Mohamed men jag bestämde mig för att avstå.)

Idag släpptes en rapport som visar på svenskarnas attityder till judar. Var fjärde svensk vill inte ha en judisk statsminister.
Då måste jag ändå fråga mig, har folk inte något viktigare att tänka på än vem andra tillber?
Är det inte viktigare vilken politik en statsminister för än om han går till en kyrka, synagoga eller moské för att be? Eller om han rent av inte ber alls!
Dessutom, om man säger att man inte vill ha en judisk statsminister borde man rimligen basera sitt uttalande på någonting. Gärna någonting man rent av vet är sant. Låt oss då resonera kring vad man vet om en människa när denne säger sig vara jude.
Jo förutsatt att påståendet är sant vet man att personen i fråga antingen är född av en kvinna som är judinna (judendomen är matrilinjär) eller att man konverterat till judendomen.
Sen då?
Jo ett stort jävla INGENTING.
Vi vet inte om personen ens bryr sig om sin religion. Vi vet inte om han eller hon tycker om paprika eller solsemestrar. Vi vet inte om de är snåla eller om de föredrar blå soffor framför oranga.

Sen kan man ju ägna sig åt gissningslekar. Visst kan man spekulera i om grannen åt spenat igår eller om den judiske statsministern river sönder kavajslaget när en nära släkting dött. Frågan är dock om någondera har någon som helst betydelse för allmänheten.

Inga kommentarer: