2008-08-28

Men du är ju inte representativ...

Det är väldigt vanligt att människor vill vara som andra är mest. Man vill passa in. Inte sticka ut. Kunna identifiera sig. Finna bekräftelse, styrka och lugn i att många andra är som man själv och/eller tycker som man själv tycker. Jag har varit där själv ganska ofta. Det är bekvämt att luta sig tillbaka på resten av gruppen. Jag tror det är väldigt mänskligt. Vi är ju ändå flockdjur.

Men i alla tider har det funnits folk som har velat eller tyckt någonting annat än majoriteten. Eller så har man helt enkelt avvikit på något annat sätt. Vi människor har inte alltid varit så bra på att hantera de som avvikit från majoriteten.... Dåtidens svenskar brände kristna missionärer på bål, man har gömt handikappade familjemedlemmar på vinden, vänsterhänta människor har tvingats lära sig använda höger hand, människor har fänglasts och torterats på grund av politiska övertygelser och många har dödats på grund av sin hudfärg. Listan kan göras väldigt lång. Alltför lång. Några av mänsklighetens mörkaste ögonblick finns med.

Hur som helst, på den plats och i den tid jag lever, finns det tack och lov inte så många riktigt grova kränkningar av människor för att de avviker från majoriteten. Visst begås det hatbrott i min hemstad men de sanktioneras i allmänhet inte av majoriteten. Men att vara annorlunda är fortfarande att vara annorlunda. Vad jag från början ville ta upp är att jag är rätt trött på att folk avfärdar vad jag sägar och som skäl anger man att jag "inte är representativ". Nähä! Så då räknas det inte vad jag säger bara för att folk i allmänhet inte är som jag. De är födda någon annan stans, har läst andra saker, har inte läst, är troende, är heterosexuella, har två föräldrar, har barn eller nåt annat...
Antingen är jag väldigt väldigt ovanlig eller så har jag någon slags fallenhet för att befinna mig i sammanhang där andra är ovanliga. Eller så är vi bara osynkade.

Visst kan man finna en viss frihet i annorlundaskap men ibland önskar jag nästan att jag kunde dra på mig någon slags dräkt eller nåt, och bli precis som alla andra en liten stund.

Inga kommentarer: