2006-12-27

Fröken vaddå?


Julen har varit god. Skratt, trevlig samvaro, god mat, gåvor och annat som gör livet njutbart.Kan inte ens säga att jag direkt ätit för mycket i år ens.

Dagens ämne är skönhetstävlingar...Detta föranleds av att jag på mycket kort tid läst tre separata tidningsartiklar som berör företeelsen på olika sätt.Den första artikeln handlade om en skönhetstävlig för prostituerade i en mexikansk stad. Kvinnorna paraderade i hemmagjorda kreationer som ibland inkluderade kjolar av kondomer.
Den andra artikeln handlade om en Fröken Denver som ställt upp på alltför utmanande fotografier och fråntagits sin titel.
Den tredje artikeln handlade om skönhetstävlingar för pensionärer.


Jaha. Vad drar man för slutsatser av det här då?Alla vill vara vackra? Alla kan vara vackra? Man kan mäta skönhet? Man kan inte vara vacker och sexig samtidigt? Skönhet kräver moral? Skönhet kräver inte moral?

Jag blir nog inte klok på det hela. Jag kan konstatera att jag motsätter mig skönhetstävlingar för barn. Jag tycket det är i det närmaste vämjeligt att anordna spektakel där barn ska värderas och då dessutom utifrån kriterier som är fasansfullt konstgjorda och nog mest hänger ihop med komplexfyllda mammors ouppfyllda drömmar.

Skönhetstävlignar för prostituerade och pensionärer.
Ja ja. Om det är något vuxna kvinnor vill ägna sig åt så för all del. Men det kan kännas lite sorgerligt att man ska behöva söka bekräftelse utifrån något så subjektivt och föränderligt som yttre skönhet. Samtidigt tycker jag självklart att prostituerade och äldre visst kan vara fina. Vi kan kanske tycka att det verkar sjaskigt och nästan tragikomiskt när nåt luder sjavar fram i lånad klänning och för mycket smink nånstans i den mexikanska slummen. Men å andra sidan, om hon som går där och visar upp sig för publiken, får känna sig fin, sedd och uppskattad där och då, ska sånna som jag ha rätt att döma det? Svaret måste bli nej.

Sen kan man tycka att man ska arbeta för minskad objektifiering av kvinnor och allt det där men var sak har sin tid och sin plats.Däremot tänker jag lättvindigt värdera händelsen med den fråntagna Fröken-titeln i USA.
Jävla hycklare! Kan man inte vara vacker även om man inte är nunna?

1 kommentar:

Anonym sa...

Med anledning av ovanstående vill jag bara påminna alla om Victoria Secret Fashion Show ikväll på 3an kl. 9!! Mmmm, Gisele....